Keihard de goedkoopste!

Fabriek van Bebo Parket
Kom langs in onze fabriek tijdens onze leegverkoop
DEZE WEEK FABRIEKSLEEGVERKOOP IN ETTEN-LEUR & VRIEZENVEEN
gietvloeren banner
gietvloeren banner (2)
Nieuw gietvloeren

Steenachtige ondervloeren repareren

Voordat een ondervloer geëgaliseerd kan worden, moet de ondervloer worden schoongemaakt.

Schoonmaken

Een steenachtige ondervloer kan oude lijmlagen, oude voorstrijkmiddelen en/of oude egaliseermiddelen bevatten. De oude lijmlagen moeten worden getest op watervastheid. Giet plaatselijk koud water op de oude lijmlaag. Laat het water ongeveer tien minuten liggen. Dit is belangrijk omdat de bestanddelen van een oude lijmlaag pas na tien minuten los laat.

Vervolgens mag de vloer worden schoon gewreven met een schone, droge doek. Wanneer de lijm is opgelost, verkleurd, of taai en kleverig wordt is de ondervloer niet goed. De lijmlaag moet dan eerst verwijderd worden. Het verwijderen van de lijmlagen en andere oneffenheden kan met behulp van een vloerschraper/afsteekmes of een vlakschuurmachine gebruiken. Voor oude voorstrijklagen en oude egaliseerlagen geldt hetzelfde als voor de oude lijmlagen.

Repareren

Mogelijke problemen bij een steenachtige vloer:

  • Gaten
  • Scheuren
  • Verpulverde plekken
  • Losliggende delen
  • Verkleurde plekken
  • Grote niveauverschillen

Gaten

Gaten kunnen over het algemeen eenvoudig worden gerepareerd. Kleine gaten worden dichtgemaakt met behulp van snelcement. Zoals de naam aangeeft droogt het cement snel, het kan al binnen drie minuten en is na een korte tijd weer werkbaar. Om grotere gaten en scheuren dicht te maken, wordt geen snelcement gebruikt omdat snelcement redelijk duur is ten opzichte van andere materialen. Bij grote gaten en scheuren kan het beste gebruik worden gemaakt van repartiemortel, zoals een stand vaste of een vloeibare reparatiemortels. Stand vaste reparatiemortels kan op de vloer worden gesmeerd en vloeibare repartiemortels moeten worden gegoten. De stand vaste repartiemortel is na ongeveer dertig minuten betreed baar. Een vervolgbehandeling kan na vier uur plaatsvinden. Bij dikkere reparatielagen moet je rekening houden met een langere droogtijd. Lees voorafgaand de gebruiksaanwijzing goed door.

Scheuren in de ondervloer

Wanneer u scheuren in losliggende delen aantreft, moeten deze delen worden verwijderd. Eventueel worden de delen eruit gehakt. Het beton moet worden schoongemaakt en opnieuw worden voorzien van een cementlaag. Bij krimpscheuren die nog werken moet een speciale repartiemortel worden gebruikt.

Verpulverde plekken

Verpulverde plekken moeten in zijn geheel worden vervangen. Dit kan door de plekken op te zuigen of weg te vegen. Kijk of de directe omgeving van deze plekken ook makkelijk te verwijderen is. Zo ja, dan moet de hele dekvloer worden vervangen.

Losliggende delen

Het kan voorkomen dat grote delen los liggen. Deze delen kunnen niet altijd worden gezien met het blote oog, maar het kan wel worden gehoord. U kunt hierachter komen door op meerdere plekken in de kamer met een hamer op de vloer te kloppen. Wanneer de vloer hol klinkt, weet u dat die delen losliggen. Controleer vooraf of u niet te maken heeft met een zwevende dekvloer, omdat de zwevende dekvloer altijd holt klinkt.

Verkleurde plekken

Bij verkleurde plekken op de vloer gaat het vaak over plekken met lekkage of ander waterschade. U moet ervoor zorgen dat deze plekken droog worden voordat u verder gaat met de bewerking van de vloer. Dit kan betekenen dat de verwarming aan moet, föhnen of door wat langer te wachten. Verkleuring kan ook ontstaan doordat er verschillende soorten cement zijn gebruikt. In dit geval is er geen sprake van waterschade. U hoeft de vloer dan niet te repareren.

Grote niveauverschillen

Met stand vaste reparatiemortels kun je makkelijk grote niveauverschillen opheffen. Bij grote vlakken kun je vloeibare repartiemortels gebruiken. Dit is werk voor bedrijven die gespecialiseerd zijn in dekvloeren. Nadat de reparaties zijn uitgevoerd, moet de ondergrond stofvrij worden gemaakt.

steenachtige ondervloeren repareren

Wat onze klanten zeggen Onze klanten beoordelen ons met een 9/10

Jaron Stienstra

10/10

Goede ervaring gehad, met open armen ontvangen. Goede service, en top laminaat.

Ramon Smit

10/10

Zeer klantvriendelijk, laagdrempelig en hele nette prijzen. Wel opletten, prijzen zijn excl. BTW maar dat staat ook aangegeven.

Wendy Olivier

9/10

Go BEBO, topplek, heb gewoon een vakantie gevoel. Allemaal leuke extra’s maar vooral heel fijne hulp en meedenkadvies. Superblij.

Sven Valk

9/10

Top service gehad van begin tot het eind. Ik ben zeer tevreden. Top!